Sommartid på kundservice

"Osynligt" arbete skapar effektivitet

20 mars, 2020

”Osynligt” arbete skapar effektivitet

Det Njudung Energi gör på jobbet är en naturlig del av din vardag. Du får rent vatten i din kran, el, fjärrvärme, bredband och du får dina sopor hämtade. Och vi är stolta leverantörer till oftast nöjda kunder.

Idag tänkte vi prata om något som pågår bakom kulisserna, nämligen vårt arkivarbete. Vi kan hålla med om att det inte låter så kul och att du som kund kanske inte kan se den direkta nyttan av att vi arbetar med detta, men ibland måste man göra ett ordentligt internt arbete för att det ska funka så bra som möjligt externt. Det är insidan som räknas var det någon som sa… Och vi gör det för framtiden. För att citera ytterligare, Pär Lagerkvist den här gången, : ”En gång skall du vara en av dem som levat för länge sedan”.

Lagkrav

Medarbetaren som fått uppdraget att skapa ordning och reda i våra arkiv är Cecilia Strohm. Hon har studerat, inventerat och funderat tillsammans med våra verksamheter och nu ska de första gallringarna av dokument snart börja.

– Som kommunalt bolag har vi lagkrav på oss att arkiven ska vara i ordning, berättar Cecilia. Men vi vill ju också underlätta för våra medarbetare, både de som jobbar nu och de som ska ta över i våra verksamheter i framtiden att hitta och samla information på logiska och hittbara ställen. Det gäller ju även allmänheten, som vill läsa om vår historia, hitta ritningar på våra byggnader eller läsa protokollsutdrag med beslut.

Vi kan bli bättre

Och här måste vi ju erkänna att vi hittills inte varit så duktiga på att arkivera, i alla fall inte strukturerat. Det beror på flera saker. Dels har vi flera olika verksamheter med olika traditioner och förhållningssätt och dels har vi flera bolag, med ägarförhållande i två kommuner, Vetlanda och Sävsjö, vilket gör det lite spretigt såklart. Sedan gillar ju vi att se omedelbara resultat i det vi gör. Att se till att lampan lyser när du trycker på knappen eller att ditt internet går supersnabbt är vår kärnverksamhet.

– Men nu ska det bli ordning och reda, säger Cecilia Strohm. Intern struktur kommer att göra att vi på sikt får ett effektivare arbetssätt och att kunderna förhoppningsvis kan märka detta på olika sätt, till exempel att man kan få hjälp med sitt ärende ännu snabbare.