Se upp för oseriösa elsäljare

9 februari, 2024

Se upp för oseriösa elsäljare

Vi har under den senaste tiden fått information om flera oseriösa elhandelssäljare. En oseriös aktör kan agera på flera olika sätt, bland annat genom att utge sig för att vara från ditt nuvarande elbolag eller ha samarbete med dem. De kan även hävda att de är från ett annat bolag men som har betydligt bättre priser på elavtal än det du har idag. Dessa aktörer kan kontakta dig via telefon, sms eller genom personlig kontakt. 

Inom elhandelsbranschen råder det fri konkurrens och det tycker vi är väldigt bra. Alla ska ha möjlighet att fritt välja elhandelsleverantör. Den absolut övervägande majoriteten av aktörerna är seriösa och arbetar enligt branschens riktlinjer och inom lagens ramar. Men det finns tyvärr oseriösa aktörer.

Vår ambition är att vara en trygg och pålitlig elhandlare och vi på Njudung Energi tycker att det är beklagligt när dessa aktörer genom oseriösa metoder försöker vilseleda och lura in personer i långa avtal som kan vara svåra att ta sig ur, därför vill vi ge några tips och råd som kan vara bra att ha med sig.

  • Om du blir kontaktad av någon du tror är en oseriös aktör, avsluta samtalet och bryt kontakten direkt.

  • Besvara inte sms och klicka aldrig på en länk i ett sms om du inte är helt säker på vart länken leder.
     
  • Våga vara ifrågasättande om säljaren utger sig för att vara från ditt nuvarande elhandelsföretag eller att de samarbetar med dem. Blir du tveksam? Kontakta bolaget och dubbelkolla om de har säljare ute och kolla om erbjudandet faktiskt stämmer. 

  • Kom ihåg att en säljare inte kan lova dig ett bättre pris än det du redan har, såvida du inte redan har berättat om ditt nuvarande pris, för det är nämligen ingen annan än du och ditt elbolag som vet vilket pris du har.

  • Låter erbjudandet för bra för att vara sant med kraftigt rabatterade priser? Då är det förmodligen det också.

  • Var noga innan du signerar eller säger ja till något. Skriv inte under utan att veta säkert vad det är för avtal du faktiskt ingår. Om det är en seriös aktör kan du be om att få avtalet ni diskuterat hemskickat till dig för att läsa i lugn i ro, innan du signerar. 

  • På Energimarknadsbyrån kan du se vilka elhandelsföretag som under de senaste 12 månaderna, mottagit flest klagomål i relation till hur många kunder de har. Klagomålen kan gälla allt från felaktig fakturering till vilseledande marknadsföring eller höga brytavgifter när kunden byter elleverantör. 

Känner du dig osäker? Tveka inte att kontakta vår kundservice så svarar vi på dina frågor.